Irina Vavilovan urkukonsertti 7.7. klo.19 Loviisan kirkossa

Irina Vavilova

Irina Vavilova (kuvaaja Paula Ahola)

Pietarilaissyntyinen Irina Vavilova (s.1992) kuuluu suomalaisten urkutaiteilijoiden eturiviin. Tällä hetkellä hän työskentelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikössä kirkkomusiikin lehtorina oppiaineenaan liturginen musiikki ja urkuimprovisointi sekä urkujensoiton tuntiopettajana Kuopion konservatoriolla. Opetustyön lisäksi Irina esiintyy urkurina aktiivisesti ja monipuolisesti: solistina, kamarimuusikkona, säestäjänä ja toisinaan orkesterin rivissä, Suomessa ja ulkomailla.

Irina aloitti musiikkiopintonsa pianistina 6-vuotiaana synnyinkaupungissaan Pietarissa. Urkuopinnot alkoivat 10 vuotta myöhemmin Pietarin Musorgskin musiikkiopistossa Anna Kalinkinan johdolla. Vuonna 2013 hän aloitti urkujensoiton ja kirkkomusiikin opinnot Sibelius-Akatemiassa. Urkujensoiton lisäksi Irina opiskeli cembalonsoittoa Elina Mustosen ja Assi Karttusen johdolla.

Keväällä 2019 hän suoritti Sibelius-Akatemian urkujensoiton A-tutkinnon Ville Urposen ja Markku Hietaharjun johdolla. Musiikin maisterin tutkinnon Irina suoritti loppuvuodesta 2019.

Irina on osallistunut lukuisille mestarikurssille Suomessa ja ulkomailla (opettajina mm. Louis Robilliard, Michael Radulescu, Mattias Havinga). Syyslukukauden 2018 hän vietti vaihto-opiskelijana Eastman School of Music’issa (Rochester, NY, Yhdysvallat) opettajinaan Nathan Laube ja William Porter.

Irina on menestyksekkäästi osallistunut musiikkikilpailuihin. Viimeisimpänä hän saavutti jaetun 2. palkinnon (1.palkintoa ei myönnetty) Stavangerin pohjoismaisessa urkukilpailussa vuonna 2021 ainoana suomalaisena kilpailijana.

Irina Vavilova on kiinnitetty Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin lehtoriksi elokuusta 2021 alkaen aineryhmän nuorimpana vakituisena opettajana. Lisäksi hän toimii urkujensoiton opettajana Kuopion konservatoriossa ja kouluttajana Kirkon koulutuskeskuksen Hyvän säestämisen taito -kurssilla.

Irina on esiintynyt solistina ja erilaisissa kamarimusiikkikokoonpanoissa Suomessa, Venäjällä, Pohjoismaissa, Baltian maissa, Etelä-Euroopassa ja Amerikassa. Hän on myös kysytty säestäjä, ja tässä roolissa hän on osallistunut mm. Cantio Laudis -ja Candomini -kuorojen levytyksiin, jotka ovat saaneet laajasti kiitosta. Elokuussa 2020 Irina esitti Francis Poulencin urkukonserton Helsinki Metropolitan Orchestra’n solistina Sasha Mäkilän johdolla. Cembalistina Irina esiintyy kamarimusiikkikokoonpanoissa ja suurten kirkkomusiikkiteosten continuo-ryhmissä.

Vuoden 2023 kohokohtia Irinan esiintymiskalenterissa ovat olleet Olli Saaren Requiemin kantaesitys, konsertti- ja opetusvierailu Studio Acusticum -konserttisalissa (Piitime, Ruotsi) ja kamarimusiikkikiertue Saksassa alttoviulisti Semjon Kalinowskin kanssa. Vuoden 2024 ohjelmassa on mm. esiintyminen uusien Musiikkitalon urkujen avajaisviikon päätöskonsertissa yhdessä urkutaiteilija Ilpo Laspaksen ja Cantores Minores -kuoron kanssa, konsertteja Turun ja Lapuan tuomiokirkoissa sekä esiintymisiä Pohjoismaiden kirkkomusiikkisymposiumissa Suomea edustavana urkurina (Kööpenhamina, Tanska).

2023-06-26 14:32:28.0