Onneksi olkoon!

Lapsen syntyminen merkitsee kodin elämässä suurta muutosta. Vanhempien vastuulle uskotaan kokonaan uuden elämän vaaliminen.

Kasteessa lapsi saatetaan Jumalan lapseksi, seurakunnan jäseneksi. Kasteessa vanhemmat sitoutuvat kasvattamaan lapsensa kristillisesti. Tässä tehtävässä kummit toimivat apuna. Myös seurakunta haluaa antaa tukensa teille tässä elämänne uudessa vaiheessa.

Kastejuhlan voi järjestää heti kun jaksaa, suosituksen mukaan viimeistään kaksi kuukautta lapsen syntymän jälkeen. Kasteen voi järjestää minä viikonpäivänä tai kellonaikana tahansa, kunhan perheelle, vieraille, papille ja juhlatilaan sopii. Kaste voi tapahtua kirkossa tai kotona tai vaikkapa isovanhempien luona.

Varattuasi kasteajan ja –papin, pappi ottaa sinuun yhteyttä kastekeskustelun sopimiseksi. Tapaamisessa tutustutaan toinen toisiinsa, perheeseen, käydään läpi kasteen kaava, valitaan virret ja tarkistetaan nimi- ja kummiasiat.

Jos tarvitset kastemekon, voimme lainata kirkolta sen veloituksetta.

Halutessanne järjestää ristiäiset eli kastetilaisuuden, ottakaa yhteyttä seurakuntasihteeriin.

Kaste. Vauva, äiti ja pappi.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä